ZÁKON - řečtina
ZÁKON (řečtina)


→ FRÁZE SPOJENÉ SE ZÁKONEM
Fráze pod zákonem, bez zákona, v zákoně, atd. se objevují v různých překladech Bible dost různě (viz ZDE). V řečtině se objevují hlavně fráze ὑπὸ νόμον (dosl. pod zákonem) a ἐν νομω (dosl. v zákoně). Kde se tyto fráze v Bibli vyskytují a jaký mají význam? Níže uvádím výčet veršů, kde jsou tyto fráze použity V ŘECKÉM TEXTU a násedně pak píši krátký komentář. Tyto fráze jsou v překladu "GRAFÉ" přeloženy podle řeckého textu.



    POD ZÁKONEM (ὑπὸ νόμον)
Všechny výskyty fráze "pod zákonem" (podle řeckého originálu):
„vždyť již nad vámi nebude panovat hřích, neboť nejste POD ZÁKONEM, ale pod milostí. … Co tedy? Budeme hřešit, protože nejsme POD ZÁKONEM, ale jsme pod milostí? Naprosto ne!“ (Ř 6,14-15)
„Židům jsem se stal jakoby Židem, abych získal Židy. Těm POD ZÁKONEM jsem se stal jakoby POD ZÁKONEM (sám však nejsem POD ZÁKONEM), abych získal ty, kteří jsou POD ZÁKONEM.“ (1. Kor 9,20)
„Než však přišla víra, byli jsme střeženi POD ZÁKONEM, uzavření do příchodu Víry, která byla zjevena. Takže se ZÁKON stal naším vychovatelem do příchodu Krista, abychom byli ospravedlněni z víry.“ (Gal 3,23-24)
„Když však přišla plnost času, Bůh vyslal svého Syna. Ten byl narozen z ženy a narozen POD ZÁKONEM, aby vykoupil ty, kteří jsou narozeni POD ZÁKONEM, abychom mohli obdržet adoptování za syny.“ (Gal 4,4-5)
„Řekněte mi vy, kteří chcete být POD ZÁKONEM: Neslyšíte zákon?“ (Gal 4,21)
„Pokud jste však vedeni Duchem, nejste POD ZÁKONEM.“ (Gal 5,18)

KRÁTKÝ KOMENTÁŘ:
„Když však přišla plnost času, Bůh vyslal svého Syna. Ten byl narozen z ženy a narozen POD ZÁKONEM, aby vykoupil ty, kteří jsou narozeni POD ZÁKONEM, abychom mohli obdržet adoptování za syny.“ (Gal 4,4-5)

Tento verš nám říká, že každý člověk (včetně Krista) byl narozen POD ZÁKONEM. Co to znamená? Víme, že je všechno skrze zákon uzavřeno pod hřích: „Ostnem smrti je hřích, a mocí hříchu je zákon.“ (1. Kor 15,56). Ale máme naději v Kristu, že můžeme být vykoupeni i když jsme pod zákonem:
„Ale Písmo všechno uzavřelo pod hřích, takže zaslíbení plynoucí z víry Ježíše Krista mohlo být dáno těm, kdo uvěří. Než však přišla víra, byli jsme střeženi POD ZÁKONEM, uzavření do příchodu Víry, která byla zjevena.“ (Gal 3,22-23). Pavel dokonce píše lidem, kteří chtějí být pod zákonem (Gal 5,18) alegorii o Sáře a Hagar, přičemž jedna symbolizuje spasení z víry a druhá spoléhání na zákon (Gal 5,19-30).
Pokud nejsme pod zákonem, neznamená to, že kvůli tomu budeme svévolně hřešit: „Vždyť již nad vámi nebude panovat hřích, neboť nejste POD ZÁKONEM, ale pod milostí. Co tedy? Budeme hřešit, protože nejsme pod zákonem, ale jsme pod milostí? Naprosto ne!“ (Ř 6,14-15).
Že nespoléháme na zákon (nejsme ‚pod zákonem‘) se projeví tak, že jsme vedeni Duchem svatým: „Pokud jste však vedeni Duchem, nejste pod zákonem.“ (Gal 5,18).
Pavel se však snažil vžít do přemýšlení takových lidí, aby se jim přiblížil a přivedl je k Bohu (ale jak sám píše: sám není pod zákonem): „Židům jsem se stal jakoby židem, abych získal židy. Těm POD ZÁKONEM jsem se stal jakoby POD ZÁKONEM (sám nejsem POD ZÁKONEM), abych získal ty, kteří jsou POD ZÁKONEM.“ (1. Kor 9,20).
POD ZÁKONEM je tedy spojení, které se vztahuje na lidský život, nad kterým funguje princip: zhřeším = zasloužím si smrt. Kristus žil pod tímto principem a obstál, my všichni jsme ale zhřešili a tak potřebujeme spoléhat na Krista, který nás vykoupil z tohoto stavu ‚pod zákonem,‘ jež nám všem přinesl smrt, protože jsme všichni zhřešili (Gal 4,4-5).

V ZÁKONĚ (ἐν νομω)

Většina výskytu fráze "v zákoně" (podle řeckého originálu; pouze verše, které se týkají osob, že verše typu: "v zákoně je napsáno... atd.):
„Neboť ti, kdo protizákonně zhřešili, protizákonně také zahynou; a kdo V ZÁKONĚ zhřešili, budou prostřednictvím zákona souzeni. Vždyť před Bohem nejsou spravedliví posluchači ZÁKONA, ale vykonavatelé ZÁKONA. Neboť když pohané nemají ZÁKON, a přirozeně konají to, co požaduje ZÁKON – ti nemají ZÁKON a přitom jsou sami sobě ZÁKONEM. Tito lidé jasně ukazují dílo ZÁKONA, které mají napsané ve svých myslích. Jejich svědomí bude spolusvědčit s jejich přemýšlením (které se navzájem mezi sebou usvědčují nebo obhajují)“ (Řím 2,12-15)
„A od všeho, od čeho jste nemohli být ospravedlněni V Mojžíšově ZÁKONĚ – od toho je v Něm ospravedlňován každý, kdo věří.“ (Sk 13,39)
„Ty se chlubíš v ZÁKONĚ – a prostřednictvím přestoupení ZÁKONA znevažuješ Boha?“ (Ř 2,23)
„Víme však, že co říká ZÁKON, říká těm, kteří jsou V ZÁKONĚ, aby byla umlčena všechna ústa a aby byl celý svět přiveden pod soud vůči Bohu. Proto před Ním nebude ze skutků ZÁKONA ospravedlněno žádné tělo. Vždyť prostřednictvím ZÁKONA je poznání hříchu. Nyní je však zjevena Boží spravedlnost oddělená od ZÁKONA, dosvědčená ZÁKONEM i proroky…“ (Ř 3,19-21)
„Vždyť ti, kdo jsou ze skutků ZÁKONA, jsou pod prokletím, neboť je psáno: ‚Prokletý je každý, kdo nesetrvává ve všem, co bylo napsáno v knize ZÁKONA, aby to dělal.‘ Neboť V ZÁKONĚ není nikdo ospravedlněn před Bohem. To je evidentní, protože: ‚spravedlivý bude žít z víry.‘ Avšak ZÁKON není z víry, ale: ‚Kdo koná ty věci, bude v nich žít.‘ Kristus nás vykoupil z prokletí ZÁKONA tím, že se stal za nás prokletím, vždyť je psáno: ‚Prokletý je každý, kdo visí na dřevě.‘“ (Gal 3,10-13)
„Neboť znovu dosvědčuji každému obřezanému člověku, že je dlužníkem celého ZÁKONA k vykonání. Oddělili jste se od Krista vy všichni, kteří jste ospravedlňováni v ZÁKONĚ, vypadli jste z milosti!“ (Gal 5,3-4)

KRÁTKÝ KOMENTÁŘ:
Předpona ἐν znamená dosl. v, uvnitř; a slovo νόμου odkazuje na zákon. Kromě několika zmínek o tom, že je ‚v zákoně‘ něco napsáno (Lk 10,26; Jan 8,5…) je v NZ ještě několikrát použita tato fráze:
„Neboť ti, kdo bezzákoně zhřešili, bezzákoně také zahynou; a kdo V ZÁKONĚ zhřešili, budou souzeni prostřednictvím zákona. Vždyť před Bohem nejsou spravedliví posluchači zákona, ale vykonavatelé zákona. Neboť když pohané nemají zákon, a přirozeně konají to, co požaduje zákon – ti nemají zákon a přitom jsou sami sobě zákonem.“ (Ř 2,12-14)
Zdá se, že slovní obrat ‚v zákoně‘ odkazuje na člověka, který zná a ví o zákonu. To samo o sobě ještě nestačí k tomu, aby byl člověk také činitel zákona: „Ty se chlubíš V ZÁKONĚ a prostřednictvím přestupku zákona znevažuješ Boha?“ (Ř 2,23).
„Víme však, že co říká zákon, říká těm, kteří jsou V ZÁKONĚ, aby byla umlčena všechna ústa a aby byl celý svět přiveden pod soud vůči Bohu. Proto před Ním nebude ze skutků zákona ospravedlněno žádné tělo, neboť prostřednictvím zákona je poznání hříchu.“ (Ř 3,19-20)
Pavel na jiném místě píše, že tato znalost zákona nám nemůže přinést spasení:
„Neboť v zákoně není nikdo ospravedlněn před Bohem. To je evidentní, protože: ‚spravedlivý bude žít z víry.‘“ (Gal 3,11)
„Neboť znovu dosvědčuji každému obřezanému člověku, že je dlužníkem celého zákona k vykonání. Oddělili jste se od Krista všichni, kteří jste ospravedlňováni V ZÁKONĚ, vypadli jste z milosti!“ (Gal 5,3-4). Proto o sobě vydává svědectví: „...podle horlivosti pronásledovatel církve, podle spravedlnosti – která je V ZÁKONĚ – jsem byl neporušený… Ale co mi bylo ziskem, to jsem skrze Krista považoval za ztrátu.“ (Fil 3,6-7)

Fráze "v zákoně" tedy odkazuje na znalost zákona (jež nás podle Bible nemůže spasit).
Existuje příbuzné slovo – ἔννομος (z předložky ‚v‘ a slova ‚zákon‘), které je použito pro zákonné shromáždění (kde se děje všechno podle určitého zákona (Sk 19,39) a také v 1. Kor 9,21, kdy apoštol Pavel říká, že je ‚vzákoně‘ vůči Kristu: „Porušovatelům zákona jsem se stal jakoby porušovatelem zákona (nejsem porušovatel zákona Božího, ale jsem zákonným vůči Kristu), abych získal ty, kteří jsou porušovateli zákona.“ (1. Kor 9,21)